Den svenska skolan präglas av en paradox: Till vissa skolor
anmäls barnen redan på BB, på andra våldtas elever och lärare misshandlas.
Varför misslyckas den ena när den andra fungerar så bra? Kan det vara så att vi
har lösningen framför ögonen om vi vågar titta efter?
Den som lyssnade på Gustav Fridolin i Agenda fick lära sig
att skolans problem skulle åtgärdas genom lagändring. Det fria skolvalet
pekades ut som boven i dramat. Utanförskapets elever ska in i de åtråvärda
skolorna, kosta vad det kosta vill. ”De bra skolorna får helt enkelt byggas ut”
var Fridolins lakoniska svar på Karin Hübinettes enträgna frågor om hur det
hela skulle lösas. Tack för svaret Fridolin, men lösningen av problemet sitter
inte i bjälklagen och väggarna.
Verkligheten bjuder dessutom ibland på överraskningar. Som
att en populär skola med långa köer, som Internationella Engelska Skolan, IES i
Göteborg, redan har högre andel elever med utländsk bakgrund än vissa kommunala
skolor. Kan det då möjligen vara så att skolor som IES visar på en lösning av
det svenska skolproblemet?
Skolplikten handlar om att man ska gå i skolan, men den
säger ingenting om vilken skola man ska gå i. Märk väl – den säger heller
ingenting om vilka skolor man får gå i. Kanske är det i den detaljen man kan
finna en lösning på de kommunala skolornas problem?
Låt oss leka med tanken att en kommunal skola töms på elever
och lärare och startas om på nytt. En rektor rekryteras som får full frihet att
välja personal, pedagogik, ordningsregler och undervisningsformer. Vi kan säga att
skolan blir en frizon inom gängse regelverk för den kommunala skolan. På den
här skolan är det rektorn som bestämmer.
Erbjudandet till eleverna i upptagningsområdet lyder: Vi
kommer att göra allt i vår makt för att du som elev ska få en solid grundutbildning
som kommer att öppna dörrarna för dig att gå vidare till högre utbildning och
välbetalda jobb. Vi ger dig verktyget att ta makten över din framtid, för att
du själv ska kunna forma ditt liv så som du önskar. Men vårt erbjudande är inte
villkorslöst. Vi kräver av dig att du underkastar dig skolans regelverk och
medverkar till att alla får samma fina förutsättningar som du själv – om inte,
så åker du ut.
Är det möjligen själva den psykologiska poängen med skolor
som IES, att man går där på nåder och faktiskt kan förlora sin plats om man
inte gör det man ska? Att den lilla men påtagliga förskjutningen i maktbalansen
mellan lärare och elever skapar just det utrymme av lugn som är förutsättningen
för en framgångsrik utbildning?
Jag är fullt medveten om att man inte löser alla problem med
den här modellen. Hur hanterar vi till exempel de elever som faktiskt inte vill
lägga två strån i kors överhuvudtaget? Det är här som Medborgerlig Samlings
förslag om en differentierad skola kommer in. Vi måste inse att många skulle må
bättre i en annan typ av skola med mindre teori, men med större andel av
praktiska inslag i undervisningen.
När skolor som IES gång på gång bekräftar sitt
framgångskoncept, är det märkligt att se landets skolminister gå omvägar över
lagstiftning och propåer om utbyggda skolor för att lösa problemet. Svaret
sitter inte i väggarna, det sitter i vår föreställningsvärld.
I utanförskapsområdena, precis som i resten av landet, har
vi hundratusentals unga med synnerligen goda förutsättningar att utbilda sig
och ta kontrollen över sina liv – om de bara får chansen. Idag kan vi se hur
generation efter generation offras. Att eleverna erbjuds lugn och ro och
strukturerad undervisning är självklarheter i en väl fungerande skola. Men
ibland fungerar det bäst om erbjudandet är villkorat.
Publicerad i MEDbloggen
Publicerad i MEDbloggen